Tehát márciusban elkezdődött a munka a karosszérián. Korábbi bejegyzésekben már írtam egyedi megoldásokról, amelyeket a korábbi tulajdonosok alkalmaztak az autón. Ezek, szinte kivétel nélkül kielégítik a kókányolás fogalmát. Természetesen a karosszéria sem kerülhette el a sorsát az évek során.

Tipikus eset, amikor a szétrohadt küszöböt nem cserélik, hanem foltozzák. Számtalan autónál ez megoldható, a Bogár viszont alvázas felépítésű, a küszöbnél van rögzítve a karosszéria az alvázhoz. Nincs mód a javításra, le kell emelni a karosszériát az alvázról, mert csak így férhető hozzá rendesen a küszöb alsó fele. A leemelés viszont komoly beavatkozás, igénytelen karosszériás és tulajdonos esetén egész egyszerűen hozzáhegesztik a karosszériát az alvázhoz. Ugye mondanom sem kell ez történt az én autómmal is. Ettől függetlenül nem volt nehéz szétválasztani a kasztnit az aljától, mert úgy szét volt rohadva, hogy szinte magától szétvált, függetlenül a csavaroktól és a hegesztéstől. A képen szépen látszik, hogy az egyébként zárt keresztmetszetű küszöb szétnyílt. Az alja az alvázon ragadt, köszönhetően a hegesztésnek. Így viszont jól látható vált a küszöb belseje ahol a fűtéscsatorna húzódik. Bámulatos, hogy utóbbi tulajdonképpen eltűnt.

Mivel a komplett küszöböt le kellett vágni ezért egy zártszelvényt hegesztettek az ajtónyílásba, megőrizve ezzel a karosszéria „eredeti” méreteit. Azért írom idézőjelben, mert a gyári geometriát már rég elvesztette a kasztni, mivel valamikor összetörték az orrát. Ez nem volt titok, nehéz is lett volna titkolni, a varratok a csomagtérben elárulták, hogy hol történt a sérült rész kivágása. Szóval az orrba nyomásnak köszönhetően az ajtóhézagok nem voltak egyenletesek, baloldalon az ajtó és az A-oszlop között szinte el is tűntek. Az új küszöb behegesztése előtt ezt a problémát orvosolták, hidraulikus karosszéria nyomatóval (elvileg ez a neve), helyes értékre állítottá vissza az ajtónyílást, majd a küszöb behegesztésével rögzítették is az állapotot. Mondanom sem kell, tökéletes, egyenletes hézag fut körben az ajtóknál. A hátsó doblemeznél a korábbi bejegyzésben említett szilóból felépített részt, részben javító elemekkel részben egyedileg hajlított lemezekkel újjá varázsolták. A Napóleon-kalap karosszéria felöli részén csak kisebb javítást igényelt.

Utastér tekintetében még egy dolog került foltozásra. Korábban tapasztaltam, hogy beázik az autó, eső esetén állt a víz az első lábtérben. A csomagtérben a szellőző házában gyűlik össze a rácson beeső víz. Ezt egy csövön keresztül az alvázfejre vezetik. A cső egy ponton áthalad a karosszérián. (képeken talán érthetőbb) Ezen a ponton egy kis üreg van a karosszérián, amiben előfordulhat, hogy megáll a víz. Idővel szépen lassan átrohad, a túloldala a lábtérben van. Átrohadás esetén az összes esővíz az utastérben landol. Így történt ez nálam is, ez vezetett ahhoz, hogy a padlólemez nem csak kintről befelé, hanem bentről kifelé is rohadt. Az autó megvételekor három réteg szőnyeg volt benne, ebből egy szivacsos. Nem kell részleteznem, hogy befolyásolta ez a fent leírt folyamatot. J A lényeg, hogy befoltozták, az összerakáskor fejlesztettem is egy kicsit a rendszeren, hogy az alvázfejre se csurogjon többet víz, de ezt majd abban a bejegyzésben írom meg.

A karosszéria első és hátsó részén szintén volt feladat. A lökhárítótartó részek, elöl és hátul is betegnek bizonyultak ezért javítóelemek lettek beépítve. Motortérben szintén történtek foltozások, valamint itt is bevetették a karosszéria nyomatót, mert valószínűleg hátul is volt már törve. Ez újdonság volt számomra, de nem olyan meglepő, 45 év hosszú idő. Visszagondolva, jobboldalon mindig nehezebb volt levenni a szelepfedelet, folyton elakadt a karosszériában, most simán lejön. Ezek szerint ez volt ok, a dolgok nem voltak a helyükön. Némi javítást kellett eszközölni a doblemezeknél, ahová a sárvédőket csavarozzák. A legsúlyosabb a bal első doblemez volt. Itt komoly vastagságú vakolat fedte a lemezt. Húzókalapáccsal (azt hiszem így hívják) állították helyre a karosszéria ívét. Pontról-pontra odahegesztették a kalapácsot az ívhez, majd apránként helyrehúzták a lemezt. Szeretem, ha egy szakember ilyen aprólékosan, igényesen dolgozik.

Alváz szempontból viszonylag egyszerű volt a helyzet, a teljes padlólemezt cserélni kellett, jobb és bal oldalt egyaránt. A Napólon-kalapnál és az alvázfejen apróbb javítást kellett csak ejteni. Sokat szidom az előző tulajokat, szerintem rá is szolgáltak valamelyest, de kicsit dicsérnem is kell őket. A hegesztéseket és rezgéscsillapító betéteket elnézve úgy tűnt, a padlólemez eredeti, azaz 45 éves volt. Ez sokban köszönhető annak, hogy komoly mennyiségű alvázvédővel volt borítva. Ha másra nem is figyeltek szegény Bogárnál, erre legalább igen. Persze a kivitelezés itt sem volt túlságosan igényes, de ez is valami.

Na, de jöjjenek a képek:

20150325_145427.jpg

A barna a küszöb alja, elvileg el kellett volna válnia a padlólemeztől.

20150325_145435.jpg

Hátul sem sokkal szebb.

20150326_093003.jpg

Ilyen belül a küszöb, ott kéne lennie a fűtéscsatornának.

20150326_093012.jpg

Innen szép a győzelem.

20150326_093034.jpg

A padlólemez még egész vállalható volt, leszámítva a hozzáhegesztett küszöbmaradékot.

dsc_0599.JPG

Nyomokban már acélt tartalmaz.

dsc_0601.JPG

A cserélt és a fáradt lökhárítótartó, ütközésre utaltak a nyomok.

dsc_0602.JPG

 Nem tudom mi legyen a szöveg ehhez a képhez.

dsc_0605.JPG

Az acél mégiscsak jobb mint a sziló

dsc_0606.JPG

Az alvázfej még beavatkozást igényelt.

dsc_0608.JPG

Félig kész.

dsc_0656.JPG

Teljesen kész. (a víz az eső eredménye)

dsc_0660.JPG

Lassan visszakerül az alvázra.

dsc_0661.JPG

Tökéletes ajtónyílás, minden méret stimmel.

dsc_0662.JPG

Még egy lökhárító tartó.

dsc_0664.JPG

Ahogy a német mondja: Warmluftkanal.

dsc_0667.JPG

Ez mind szilóból volt.

dsc_0669.JPG

Ha ment a fűtés, itt mindig nyikorgott. Most már nem fog.

dsc_0672.JPG

Na, ez az üreg, pontosabban a túloldala, ahol befolyt a víz az utastérbe.

dsc_0658.JPG

Ez meg a túloldal, a szürke résznél halad át a cső (a képen nincs ott), ott tud megállni a víz.

A bejegyzés trackback címe:

https://vw-bogar.blog.hu/api/trackback/id/tr258555482

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mondi22 2018.10.16. 13:20:03

Szia,

Nagyon jó a blog! Remélem még megvan a bogarad és működik is!
Én is hasonló felújítás előtt állok és az érdekelne, hogy az alkatrészeket, jelenleg főként a karosszériához és alvázhoz honnan szerezted be?

Köszi előre
Üdv

zsomle86 2018.10.19. 09:11:54

Szia!

Köszi, sajnos nem tudok rá időt szakítani, így nagyon ritkán írok új bejegyzést. Természetesen a Bogár még van és működik is. :)
Alkatrészeket alapvetően két helyről lehet beszerezni:
- www.bugbox.hu, Baditz Úr
- www.bugparts.hu
Én Baditz úrhoz szoktam menni általában. Azonban a karosszéria elemeket, általánosabb alkatrészeket pl. fék, futómű alkatrészek, motorhoz apróságok a nagy alkatrész kereskedőknél is vannak: Bárdi Autó, Unixautó. (karosszéria: Iharos-Göller)
Ezen kívül akár Angliából, Németországból is mindent lehet rendelni. pl: www.cspshop.com
süti beállítások módosítása