2013.02.02. 12:59
017. Nincs visszaút 6. rész
Nem, még nincs kész a motor, de ezen már nem lepődöm meg, sőt semmin. A blokk viszontagságai után, naivan azt gondoltam a hengerfejek már hipp-hopp elkészülnek és rakható össze a motor.
Ott hagytam abba, hogy várom az árajánlatot az egyszer már csalódást okozó gépműhelytől. Három hét alatt (nem kevés telefonálgatás után) sikerült összehozni egy 3, azaz három soros emailt, melyben közölték 105 ezer forintért elkészítik nekem a kért felújítást. Mondanom sem kell elakadt a szavam. Az Univerzum Legjobb Szerelőjével meghánytuk vetettük a dolgot és az ő tapasztalati alapján (számtalan hengerfejet újítatott már fel) arra jutottunk, hogy ez az összeg, hogy is fogalmazzak, sok! Keresünk mást, lehet, hogy filléreskedésnek tűnik a dolog és a legolcsóbb (ami nem az jelenti, hogy az a legjobb) megoldást keresem, de nem filléres differenciákról beszélgetünk. Ha az ember, aki húsz éve ezzel foglalkozik, azt mondja 60-70 ezer forintnál többe nem szabad kerülnie (hisz a tapasztalat ezt mutatja), akkor elhiszem neki és nem ugrom be egy ilyen több mint másfélszeres ajánlatnak. Eredmény, hengerfej eljött tőlük és új helyen ujjul meg. Felhívtam minden eddig érintett és újabb gépműhelyeket, de senki nem vállalta. Érthetetlen dolog számomra és kollégáim számára, akikkel mindig megbeszéljük, hogy hogy áll a Bogár projekt, hogy mi okozza a nehézséget ebben a felújításban. Egytől egyig gépész és autógépész mérnökök, valamilyen rálátásuk van a dolgokra, nem a levegőbe beszélnek. Nem értik, alap marási művelet lenne az egész.
No, felhívtuk az Univerzum Legjobb Szerelőjének barátját, aki Bogár karosszériában utolérhetetlen, valamint bármilyen alkatrészt előhúz a raktárából, hogy nem ismer-e valakit, aki megcsinálná. Dehogynem, mondta, van egy kis öreg forgácsolós ember, akihez mindig viszi ő is ha kell. Jelentem a hengerfejek ott vannak, ha minden igaz hétfőn kész.
Közben csütörtökön az Univerzum Legjobb Szerelőjével nekiláttunk a blokk összerakásához, hiszen minden kész van a hengerfejeken kívül, azok meg úgyis a végén kerülnek fel. A történethez hozzá tartozik, hogy egy héttel korábban már össze akartuk rakni, de talált a blokkban egy fémforgácsot. Komoly fejmosást kaptam, hogy hogy mostam el a blokkot, Ő így nem rakja össze, hogy 2 hét után tönkre menjen. Megjegyzem, igaza van. Szóval újabb benzines átmosás majd magas nyomású vizes mosás és szárítás után neki estünk.
Főtengely összerakása a hajtórudak felszerelésével kezdődik, új csapágyak a helyükön, hajtórudak a tengelyen, csavarok meghúzása, kis kopogtatás, újabb húzás, majd kopogtatás és nyomatékra húzás.(ha jól emlékszem 33Nm) Jöhetnek a főtengely csapágyak majd a vezérműtengelyt hajtó fogaskerék. Ez szorosan van illesztve, legegyszerűbb, ha felmelegítjük a kereket és úgy húzzuk fel. Erre tökéletesen alkalmas egy rezsó. Amint fent van, jöhet az ezt követő távtartó gyűrű, majd a gyújtás fogaskereke, szintén rezsós művelet. Következik egy újabb távtartó biztosító gyűrű, a kis csapágy, olajterelő gyűrű és kész is. Természetesen minden elmosva kerül fel. Mehet a blokkba, ahová már beraktuk a szelepemelőket és a vezérmű tengely csapágyait. Bekerült a főtengely is, következhet a vezérműtengely. Arra kell ügyelni, hogy a jelölések a két fogaskeréken együtt álljanak. Ha minden a helyén, akkor meg kell kenni tömítő pasztával a blokk egyik felét, de csak vékonyan és fordítható is össze. A hat nagy csavart fokozatoson kell meghúzni, végül 35 Nm-rel nyomatékra húzni. Amikor ezzel megvoltunk megpróbáltuk átforgatni, na itt jött a meglepetés. Nehezen forog a motor, valami szorul. A főtengely axiálisan szépen mozog, azaz ha nem fogná meg valami, akkor forogna is, tehát marad a vezérműtengely. Széthúztuk és valóban a középső csapágyánál látszik a szorulás nyoma. Teljesen új csapágy és alap méretes tengely, érthetetlen. Megmértük a csapágyakat és középső vastagabb pár századdal mind a két oldalon. Azt gyanítjuk ez a baj, jelen pillanatban mást nem tudunk elképzelni. Mivel a csapágyak valamiféle mexikói gyártmányok, általunk nem ismert márka, utána kérdezősködtem van-e jobb. Sikerült is szereznem Kolbenschmidt-et, remélem ezzel nem lesz gond.
Szépen előkészítve a szereléshez
Fogaskerekek a helyén még a csapágyak a két végere és mehet a motorba.
Itt már kezdtem azt hinni, hogy összeáll, de nem...
Szóval itt tartunk most, haladunk, de lassan, ehhez viszont hozzászoktam az elmúlt fél évben. Fél éve készül, hihetetlen. Remélhetőleg a héten össze tudjuk rakni, ha nem akkor 3 hét kényszerszünet következik, ugyanis az Univerzum Legjobb Szerelője 3 hétig külföldön lesz. No azt szeretnénk elkerülni.
Adós vagyok a burkolatokkal, igyekszem pótolni, valamit az összerakás bejegyzésével, ez utóbbi érthető. :)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Spike428 · www.spike428.ucoz.hu 2013.02.04. 13:28:01
Azért furcsa, hogy BP-n nem találni műhelyt aki megcsinálná a hengereket. De örülök a haladásnak. Kérdeznék technikai dolgokat is, de a hozzánemértésemet nem itt reklámoznám :D
Ha kész lesz és Szegeden jársz egy sörre a vendégem vagy :D
zsomle86 2013.02.04. 18:37:43
Valószínű, hogy ha tovább telefonálgatok akkor találok egy gépműhelyt, de meguntam ezért kértem segítséget az Univerzum Legjobb Szerelőjétől. így jutottam el az öreghez.
Szerintem nem az a gond, hogy nem tudják megcsinálni, hanem egész egyszerűen nem akarják. Aki a blokkot megcsinálta is kijelntette, hogy nem akar vele foglalkozni. Öreg autó, több nyűg van vele, cserébe nem kérhetnek érte sokat. Ha van bőven munkájuk akkor megértem, hogy nem tökölnek egy ilyennel, csak így az én autóm nem készül el.
Köszönöm a meghívást, szavadon foglak!:D
Roby20 2013.02.11. 10:30:13
olvasgatom ezt a jó kis blogot pont egy ilyen előtt állok de sehol nem tallálok vagy elkerülte a figyelmemet, hogy ha a főtengelyt kiszeded nem kell azt megmérni hogy minden oké e vele nem e kell az ellensúlyokból köszörülni. mert néztem már pár blogot de nem magyar nyelvű és nem is igazán értem hogy egy gyári főtengelyt minek kell az ellensúlyokhoz hozzányúlni mert láttam egy képen meg voltak köszörülve. kisebbre lett szedve az egyik ellensúly de nem értem miért?? és honnan tudom ha a főtengelyt fel kell köszörülni? ezeken te átestél?
Roby20 2013.02.11. 10:32:34
zsomle86 2013.02.12. 22:12:31
Az ellensúlyokhoz véleményem szerint nem kell nyúlni, hiszen az gyárilag ki van egyensúlyozva. A középső képen a kis furatok az ellensúlyon a gyári egyensúlyozás nyomai. Szerintem tuning motoroknál fordulhat elő hogy levesznek a súlyokból és ezzel könnyítik a tengelyt. De ekkor is ki kell egyensúlyozni, nem lehet csak úgy tetszőlegesen levenni belőlük. Érdekes amit írsz, szívesen megnézném azt a képet, hogy miért is csinálták.
Remélem választ kaptál a kérdésedre. :)
Roby20 2013.02.12. 22:54:34
Értem de hol lehet ezt megnézni vagy milyen szerszámmal lehet ezeken megnézni? hol csinálják ezeket ? mert ha bogaram szétszedem akkor honnan tudjam hogy most akkor ez kopott e vagy sem vagy jó e ez vagy sem mert elméletileg szemre nem lehet ezeket megállapítani csak szakember tudja megnézni ? elég egy autószerelő? meg keresem azt a blogot és belinkelem majd neked :) szóval igazából attól félek hogy ez a motorfelújítás nagyon fog nekem fájni. szóval ki tudná ezeket nekem megnézni hogy kell e köszörülni vagy sem?
Spike428 · www.spike428.ucoz.hu 2013.02.13. 11:14:41
Hengerfuratot pl: EN-8087 idomszerrel
chevytis.spaghetticoder.org/img/2/02/6/2026767.png
Meg gondolom mikrométerrel, de majd kijavítanak :)
zsomle86 2013.02.13. 12:30:03
Milyen Bogarad van?
Roby20 2013.02.13. 13:16:45
1300 as 1970 szimplaszívós. alapjáraton kopog a motor vagyis nem egészen és nem igazán tudom beazonosítani a hibát hogy honnan jön a hang.. rengeteget olvastam utána és inkább ezek jellemzőek rá de hát egy szerelő többet tudna mondani itt egy két példa: "A jól hallható tompa kopogást a hajtórúdcsapágyak túl nagy hézaga okozza. Ez legjobban a motor fordulatszámának hirtelen változásakor figyelhetc meg. A kopogás frekvenciája azonos a fordulatszámmal..... én erre gyanakszok de ez nem biztos elméletileg majd az egyik szerelő átjön megnézni ha szólok neki. mikor elhoztam az 1es henger nem ment aztán állogatás meg bactatás után sikerült azt is elindítanom. szóval elméletileg mind a 4 henger megy és mind1iken fekete száraz lerakódás van elolvastam h mi okozza tudomásul vettem de nem hiszem hogy az befolyásolja.. nincs kék füstje sem néha van de azt indításkor van. az autó jó pár éve nem ment de gondolom a benzin szint vagy a karburátor hibáinak tudom be de szerintem szervi porobléma lesz. mit javasolnál? mindenképpen megvárom még megnézi egy szereleő vagyis meghallgatja. viszont ilyen műszereim nincsenek mint amit mondtál de erre minden esetben szükség van vagy csak akkor ha komolyabb baja van mint a hajtórúdcsapágyak.