Lassan utolérem a történések dokumentálásával a valós időt. A bejegyzés témája már nagyon közeli, sőt folyamatosan tart tehát tekinthetjük úgy is, hogy beértem magam. Valójában valószínűleg a következő vagy az azt követő fejezettel érkezünk meg a jelenbe, majd meglátom, hogy tagolom a történetet. Ezután a rendkívül érdektelen és semmitmondó bevezető után, következzék az első epizód!

Igen, első epizód, ugyanis egy hosszú folyamatról fogok írni, ami még le sem zárult, szóval nem tudom hány rész lesz. Próbálom optimistán nézni a helyzetet, bár többször ez egy kicsit nehezen megy. Ilyenkor általában beszélgetek az Univerzum Legjobb Szerelőjével, Ő szokott lelket önteni belém.

Elmúlt a tél, egyre melegebbek lettek a napok. Gondolom, ezzel nem mondok újat, általában így szokott lenni. :) A mi esetünkben viszont egy nem várt esemény bekövetkeztéhez hozzájárult. Budapest felé tartottunk, amikor Székesfehérvárra érve egy körfogalomban azt vettem észre, hogy kinyomott kuplung mellett (ez itt most az alapjáratot jelenti), felvillan az egyik piros lámpa a műszerfalon. Kettő található ebből a kilométerórában, ez egyik a töltés jelző lámpa, ez gyújtás alatt ég, majd ha beindult a motor, akkor elalszik. Ha nem akkor a generátor vagy korábbi modelleknél (az enyémnél is) a dinamó nem tölt. A másik piros lámpa az olajnyomás alacsony voltát hivatott jelezni. Ez az a lámpa, amit úgy tanítanak, amikor jogsit csinálsz, hogy ha kigyullad, azonnal le kell állítani a motort. Nagyjából helytálló a dolog, azonban, ha valamennyire tisztában vagy a motor működésével, ekkor tudod, hogy nem kell annyira megijedni, nem feltétlenül van vége a világnak. Az első lámpa világítása utal a kisebb problémára, mondanom sem kell sajnos nálam a másik égett. Nem égett teljes fényében csak pislákolt, amint a gázra léptem el is aludt. Kicsit ijedtem csak meg, inkább csak meglepődtem, ezért nyugodt szívvel folyattunk az utunkat. Meg is érkeztünk Pestre rendben. Másnap mentem dolgozni, semmi lámpaégés, beszéltem az Univerzum Legjobb Szerelőjével, nyugodt voltam. Mi okozhatja a problémát? Ugyebár azért ég, mert alacsony az olajnyomás, előfordult, hogy amikor hajtottam be a mélygarázsba, elég meredek a lejáró, akkor is felvillant. Ennek oka, hogy előre löttyen az olaj a motorban, nem tud eleget szállítani a szivattyú, mert a szívókája nem ér bele teljesen az olajba és ezért ég. Gondoltam itt is hasonló helyzet állhatott fenn, csak mondjuk nem meredek lejáró, hanem erősebb fékezés állt az olajlötyögés mögött. Mondjuk, ha erős fékezésre akkorát löttyen az olaj hogy „falsot” szív a szivattyú, az már utalhat arra, hogy kevés az olaj. Ezt ellenőriztem is és valóban nem ártott neki egy kis utántöltés.

Telt az idő, nem volt gond, nem égett a lámpa. Ismét haza utaztunk Keszthelyre. Velencei tó környékén jártunk, azt hiszem, Gárdonyban van egy lámpa, piros volt, amikor odaértünk, kuplung ki, állunk, alapjárat, lámpa kezdi a pislákolást. Pici gázt adtam épp csak emelt alapjárat, elaludt. Jól van illetve nincs jól, de hasonló a szituáció, mehetünk tovább. Hazaúton, amikor meg kellett állni, figyeltem, hogy pici gázzal emeljem az alapjáratot és akkor nem lesz gond. Emelt fordulatnál az olajszivattyú is többet szállít, kielégítő a kenés. Visszaúton hasonló volt a helyzet. Következő Bp-Keszthely út és vissza, hasonló tünetek. Kezdett idegesíteni. Leültünk az Univerzum Legjobb Szerelőjével, hogy átgondoljuk, mi lehet a baj. Első körben arra jutottunk, hogy melegszik a motor, az olaj elvékonyodik, azaz a viszkozitása csökken, hígul és kopott lehet az olajszivattyú (fogaskerék szivattyú) és ott elszökik az olaj. Mitől melegszik? Megnéztük a turbinaházon a zsalukat, rendben működtek. Ezeket a termosztát nyitja-zárja, biztosítva a hengerek megfelelő hűtését. Mivel kis emelkedőhöz érve is elfogyott az erő az autóból, aktuálisnak éreztük a gyújtás beállítását. Ha az előgyújtás értéke túl nagy, az okozhatja a melegedést. A dugattyú a felső holtpont (FHP) felé tart, sűrítési ütemben. Ezt követi a gyújtás üteme, nem sokkal a felső holtpont előtt. (azt hiszem a Bogárnál 7 fok) Ha az előgyújtás értéke túl nagy akkor a felfelé tartó dugattyúval szemben történik az égés, ami beláthatjuk nem szerencsés, hiszen épphogy fékezi az érkező dugattyút, ahelyett, hogy FHP-n átlendülve lefelé lökné. Magyarul jó kis kazán működik a motortérben, termeli a hőt, de erőt annál kevesebbet. Szóval gyújtásállítás. Ebédszünetben beültünk és autóztunk egyet az Univerzum Legjobb Szerelőjével, időnként megálltunk, állított picit a gyújtáselosztón, mentünk tovább. Eszméletlen az ember, nem kell neki műszer, mindent érzésre csinál. Tudom most sokan (nagyképűen feltételezve, hogy sokan olvassák a blogot:)) azt mondják, jó kis szerelő lehet, igazi kókányolás. Ki kell ábrándítanom Őket, hihetetlenül érti a dolgát és nagyon tudja, hogy mit csinál, ezt a produktumai is bizonyítják. Demonstrációs célból jól meghajtotta, szegény kis autómat, majd 25km/h környékén 4-be rakta és úgy pöfögtünk. Meg tudtam számolni hányat fordul a motor, meleg volt, az autó is meg volt hajtva, a lámpa nem égett! Király, probléma megoldva.

Említtettem, hogy egyre melegebb napok következtek, már nyár volt, ismét haza Keszthelyre, ismét Gárdony, ismét világító olajlámpa…

Gondolkodjunk tovább, olaj mennyisége rendben, hűtés ok, gyújtás ok, mi lehet még a gond. A szivattyú változatlanul lehet kopott, mivel a motor tiszta olajsár elképzelhető hogy az olajhűtő is tiszta rittyó, nem hűt elégé, vagy a legrosszabb, kopottak a főtengely vagy vezérműtengely csapágyak és ott megy a nyomás. Ezeket már nem lehet olyan egyszerűen orvosolni, kinéz egy motor kiszerelés. Első tervekben az szerepelt, hogy munka után kiszereljük a motort, lepucoljuk, másnap meg visszarakjuk. Próbáltunk időpontot keresni, de nem sikerült mindkettőnknek alkalmas napot találni, addig is használtam az utót. Nagyon meleg volt már, júliust írunk, sajnos már munkából hazamenet (10 km) is elkezdte a lámpa a világítást. Addig csak hosszú úton kb. 30 km után jelentkezett a tünet, addigra melegedett fel annyira a motor. Közeledett a nyári szabadság, kigondoltam, hogy majd otthon abban a két hétben lesz idő kiszerelni és megtakarítani a motort. Otthon, pontosabban egy közeli városban, Tapolcán van egy jóbarát autószerelő, aki egykoron ez edzőm is volt, nála helyből, szerszámból és szakértelemből sincs hiány, úgyhogy utána járunk a problémának. Ő is tekinthető tanítómesteremnek, csak hozzá érzelmi szálak is fűznek, hiszen sportoló pályafutásom alatt sok mindent megéltünk együtt, többet voltam Vele, köszönhetően a heti 4-5 edzésnek és a hétvégi versenyeknek, mint a családommal. Mindig azt mondja, hagyjam a mérnöki állást, költözzek haza és dolgozzak Vele. (hazudnék, ha azt mondanám, nem gondolkodtat el, már kisgyerekként is autószerelő akartam lenni)

Szóval itt tartottunk a szabi előtt, az Univerzum Legjobb Szerelője is áldását adta. Elmentünk nyaralni (ott is tapasztaltuk a lámpapislákolást), majd augusztus 15-én reggel beálltam a tapolcai műhelybe.

A következő bejegyzés az ott történteket fogja elmesélni…

A bejegyzés trackback címe:

https://vw-bogar.blog.hu/api/trackback/id/tr804816730

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása