Boldog és dilettáns gépműhelyekben szegény újévet Mindenkinek! :) Legutóbb azzal fejeztem be, hogy a burkolatok felújításával jelentkezem legközelebb. Hát nem, de csak azért mert nem gondolkodtam előre.

Úgy gondoltam, hogy majd egy képekben gazdag és szövegelésben szegény bejezésben bemutatom, hogy újultak meg a motor burkolatai, de hülye voltam. A bejezést Budapesten írom, viszont a képeket Keszthelyen felejtettem, email-ben nem tudják utánam küldeni, mert ahhoz túl sok, szóval majd legközelebb. Pedig készen vannak, voltak ott is csuda dolgok…

Így nem maradt más, mint a motor kálváriájának folytatása. Az 5. gépműhely dolgozott, én meg izgultam, hogy vajon mikor csörög a telefon, hogy van egy kis gond. Nem csörgött, így hát én telefonáltam, hogy mi a helyzet. Először a szaki fiával beszéltem, mondta, hogy dolgoznak rajta, még 2 nap. Amikor letelt, újra hívtam őket, akkor az öreg vette fel. Igazi ízes magyar káromkodást hallottam a vonal másik végén. Kész volt a vonalfúrás, hajtórúd perselyezés, főtengely köszörülés, csavar javítás, amikor is össze akarták rakni. Ekkor szakadt ki 3 másik csavar. Mondom az öregnek, jó, nem gond, javítsa ki őket és megyek érte. Erre ő: „Dehogy jó uram, kezdhetem előröl az egészet, reggel óta szopok a motorral…” Olyan őszintén kelt ki magából, hogy öröm volt hallgatni. Sírva röhögtem a kiselőadásán. Amikor megnyugodott, mondtam neki, hogy akkor hétfőn reggel megyek érte.(ez csütörtökön volt) Rábólintott, én meg vigyorgó rohamot kaptam, hiszen a rutin feladatnak tűnő, azonban a dilettánsok miatt legszűkebb keresztmetszeté fajuló vonalba fúrás elkészült. Ugye mindenki érzi ennek a súlyát?! Nem is tudtam dolgozni vagy egy órán keresztül, úgy örültem.

Eljött a hétfő, elhoztam a KÉSZ motort. Következő feladat a hengerfejek felújítása. Ezzel azért kellett várni a blokk elkészültéig, mert kompresszióviszony növelését tervezzük és ehhez méregetni és számolgatni kell a blokkon.

Mi is a kompresszióviszony: az égéstér térfogat, azaz a dugattyú felső holtponti helyzetében „megmaradt” hengertérfogat, valamit a teljes, azaz az alsó holtponti helyzetben adódó hengertérfogat hányadosa. Annak a mértéke, hogy mennyire sűríti össze motor a benzin-levegő keveréket. Miért jó, ha nagyobb, mert nő a motor hatásfoka, talán erősebb is lesz, hatékonyabb lesz az égésfolyamat stb.. Miért rossz, nem rossz, csak ésszel kell növelni, nagyobb kompresszióviszonyt nem biztos, hogy elvisel a benzin és detonációs (kopogásos) égés jön létre, ami tönkreteszi a motort. Kopogásos égés röviden tömören: nem a szikra gyújtja meg keveréket, hanem valamikor a sűrítési ütem alatt idő előtt magától gyullad meg. Az égés lefolyása robbanásszerű, a nyomás gradiens ugrásszerűen megnő. A motorra nézve káros folyamat. Védekezni magasabb oktánszámú (98, szélsőséges esetben 100) benzinnel lehet. Ez nagyon röviden a lényeg, ha valakit érdekel szívesen kifejtem részletesen is, de a neten, keresőbe beírva a kompresszióviszonyt, rengeteg találatot kapunk, ahol részletesen taglalják a kérdést.compression_ratio.jpg

Tök jó, hogy neten mindenről van kép, nem nekem kell paintben megrajzolni.:) TDC-felső holtpont; BDC-alsó holtpont

Mielőtt még őrült tuningra gondolnánk, csak a mai igényekhez igazítjuk a motort. A Bogár motor kompresszióviszonya gyárilag 7,5 vagy 7,6.(nem tudom pontosan) Annak idején kb. 82-es oktánszámú benzinre méretezték, azaz a cél az volt, hogy a 82-es benzin se „kopogjon be”. Azt hiszem, nyugodtan kijelenthetem, hogy az én autóm, hátralévő életében (köv. 97-98 évben) 95-ös benzinnél rosszabbal aligha fog találkozni. Ezért jött a gondolat, hogy nyugodtan növelhetjük a kompresszióviszonyt 9,5-re.(az Univerzum Legjobb Szerelőjének tapasztalata szerint 10,5-ig nem kopog be a 95-ös benzin a Bogár motorban, más motorokban 12-es viszonyt is elvisel)

Szóval növeljük a viszonyt, azaz csökkentjük az égéstér térfogatát (a hányadosban a nevezőt). Ennek nagyon egyszerű a módja, ki kell marni belőle, hogy jobban beleüljön a henger. Igen, de ehhez ki kell számolni a térfogatokat.

ε = (Vh + Vé +Vd) / (Vé +Vd), ahol

Vh: a furatból és löketből számított hengertérfogat
Vé: a hengerfejben kialakított égéstér térfogata
Vd: a dugattyú felső holtponti helyzete és a henger teteje közötti részből adódó térfogat. Mérete attól függ, hogy milyen magasra fut a dugattyú a hüvelyben.

Vh számolható a gyári adatokból, Vd meg kell mérni a távolságot felső holtpontban a dugattyútető és a henger teteje között, szorozni a furatból számított területtel és már meg is van, Vé ez a nehezebb ügy. Mivel az égéstér szabálytalan alakú, számolni nem tudunk. Ezért köböljük, azaz orvosi fecskendőből folyadékkal feltöltjük az égésteret és leolvassuk a fecskendő osztásiról, hogy mennyi ment bele. Fecskendő bármely patikában kapható 65 Ft-ért. Nézett nagyot a néni, amikor kértem egy fecskendőt. „Minek az magának?” – kérdezte. Mondtam neki, nyugi nem lövöm be magam, csak Bogár motor kompresszióviszony növeléséhez akarom köbölni a hengerfejet. :) Na ennél a pontnál feladta és adott egy fecskendőt.

Szóval egyik nap ebédszünetben gyorsan lemértünk mindent az Univerzum Legjobb Szerelőjével, egy égésteret is kimértünk, kiszámoltuk a jelenlegi kompresszióviszonyt, majd azt is hogy mennyit kell levenni az égéstérből, hogy 9,5 legyen. Mivel új henger-dugattyú szettet kap a motor, nem a gyári 7,5 körüli érték jött ki, hanem 8,6. (picit mások a méretek) Na, ezt kell 9,5-re növelni, ehhez pedig egészen pontosan 0,5 mm-t kell leszedni az égéstérből. Ennyi, este bent maradtam és kiköböltem (nem tetszik ez a szó, de nem tudok jobbat) a többi égésteret is, hogy biztosan egyformák-e. Azok.

A 0,5 mm tudatában december 14-én elvittem a hengerfejeket egy korábban már kudarcot vallott gépműhelybe. (sajnos nem volt jobb ötletünk, aki a blokkot megcsinálta, nem akart vele foglalkozni, de ezt előre közölte is, korrekt volt) A „géészmérnökékhez”, akik nem válalták a fémszórt blokk vonalba fúrását, és akik szerint nem létezik csapágy a motorhoz. Igen, szerintem is rosszul hangzik, de kaptak még egy esélyt. Szóval bevittem, mondtam, hogy mit kell csinálni. Nem tudják idénre vállalni, jött a válasz. Mondom nem baj, (bár van egy egész hét karácsonyig, nem lehet hosszabb fél napnál a munka, de mindegy) de akkor küldjenek egy hozzávetőleges árkalkulációt. Oké, mondták ők! Azért kértem árajánlatot, mert cserélik a szelepeket meg vezetőket és ők szerzik be, na ha aranyáron akarják, akkor inkább megveszem én és beviszem nekik. Szerintetek megjött az árajánlat? Bizony, jól gondolja mindenki, nem!

Közben eggyel nőtt az évszám, újra dolgozott mindenki, felhívtam őket:
Mondom nekik: „Bogár hengerfej?”
Erre ő: „Ígértünk árajánlatot, ugye?”
Én: „Igen, tavalyra!”
Ő: „Igazából nem is vagyunk nyitva, el vagyunk havazva, mert műhelyt rendezünk. A héten küldjük az ajánlatot.”

Igen, ismét jól gondoljátok, nem küldték! Ezt azonban csak magamnak köszönhetem, de hát nem tudtam máshova vinni… Hétfőn újra hívni fogom őket.

Hol is tartunk most? Blokk vonalba fúrva, minden csapágy, tömítések beszerezve, burkolatok felújítva, többi alkatrész 90%-a elmosva, hengerfejek felújítás alatt. Lassan, de alakul. Még pár apróság hiányzik pl. főtengely szimering, de majd elugrom érte egyik este. Ha készek a hengerfejek, elkezdhetjük az összerakást.

Mi lesz még? A beígért burkolat felújítás, egy érdekes, csavarokról szóló bejegyzés aztán remélhetőleg egy összerakásról szóló bejegyzés…

U.i.: Köszönöm, hogy szorítottatok a motorért! Sikerült! Nem akarok pofátlan lenni, egy picit a hengerfejekért is kéne :)) Köszi!

PB220283.JPGÚj csapágyak (na meg sütőtök, pomeló és kókuszdió:) )

PB220285.JPGFőtengely csapágy

PB220286.JPGHajtórúd csapágy

PB220287.JPGVezérműtengely csapágy

PB220288.JPGHajtórúd persely

A bejegyzés trackback címe:

https://vw-bogar.blog.hu/api/trackback/id/tr865000105

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása