Ott hagytam abba, hogy a nyári szabadság alatt utána járunk az olajlámpa problémának. Mivel két hétre mentünk haza, gondoltam, több dolgot is megnézünk, kijavítunk a Bogáron. Az első futómű rendkívül kemény, azaz nem rugózik, ezt meg kell vizsgálni, ha már kint lesz a motor, akkor a váltótartó bakokat is lecserélem, mert láttam, hogy eléggé megviseltek, elkezdett össze-vissza mozogni a benzinmutató, ennek jeladóját is ellenőrizni kell. Szóval van mit csinálni.

A futómű keménységének több oka is lehet, a lengéscsillapítók lehetnek kukásak, de a lengőkarok tűgörgős csapágyai is berohadhattak, ha nem kaptak zsírt. A váltótartókon az idő fogott ki, azokat csak a koruk miatt kell cserélni. A benzinszint jelző a feléig rendesen mutat, utána leesik üres állásba. Egy vékony tekercs, amin az úszó mozgatja a csúszó érintkezőt, lehet, hogy elszakadt a tekercs vagy nem érintkezik a csúszka, meglátjuk. Az elsődleges feladat a motor problémáinak megszűntetése.

A műveletet kompresszió, azaz sűrítési végnyomás mérésével kezdtük. Meleg motornál kell végezni a mérést. A gyertyák helyére kell csavarni a mérőeszközt, majd benyomott gázpedálnál, azaz nyitott pillangószelepnél kell indítózni. Ja, a fő gyújtáskábelt vegyük le, nehogy beinduljon. Egyrészt fontos a mért érték, másrészt az egyes hengerek különbsége. Bogárnál, legalábbis az 1300-nál az új érték 9,5 bar, közepes állapotban 7,5 bar, kopott, javításra szoruló motornál 6,5 bar. Szépen sorban megmértük a hengereket és 8,5 bar volt mind a 4-ben. Akár örülhetem volna, de tudni kell, hogy a kompresszió mérés önmagában ritkán elég, ki kell egészíteni nyomásveszteség méréssel. Mi ezt nem végeztük el, mivel úgyis szétszedjük a motort, kiderül, hogy ha valami gond van odabent. Igazából csak kíváncsiságból mértünk végnyomást.

Nekiláttunk a nagy munkának, felemeltük az autót és a szokásos műveletekkel kezdtük a kiszerelést:

-          akkusaru levétel

-          kábeleket le kell kötni a dinamóról, gyújtó trafóról, karbiról

-          benzincsövet le kell kötni a karbiról

-          gázbovden kikötése

-          fűtés bovdenek kikötése

-          fűtés csövek levétele

-          a 4 motortartó csavar kicsavarása

Ezek után ráengedtük a kocsit egy asztalra, pontosabban a motort. Kicsi rángatás hátrafelé és már le is ugrik a motor a váltóról. Na ez nem ment olyan egyszerűen, a kicsi rángatás inkább kicsit nagyobb rángatás volt, meg egy nagy adag anyázás, de ez a tapasztalatlanságból adódott. Szóval a motor kint volt.

 IMG_8607.jpg

Kint a motor, ezen az asztalon folyt a szétszerelés

IMG_8608.jpg

Az olajsár már itt is látszik. Az Octavia szarvast fogott:(

IMG_8609.jpg

Burkolatok kicsit ütött-kopottak, de rendbe teszem őket.

Egykori edzőm magamra hagyott, szépen kezdjem el szétbontani, ha megakadok, akkor segít. Neki természetesen csinálni kellett az ügyfelek autóit. Megbontás nélkül is jól látszott, hogy vastagon állt az olajsár a motoron, mindenhol. Ez hozzájárulhatott a melegedéshez, mindent beborító olajréteg, nem hagy felületet a hőcseréhez, azaz szigetel, nem tud hűlni az olaj. Gondolhatnánk, hogy az olaj hűtésére ott az olajhűtő. Valóban, de ha motort mindenütt az olajsár fedi, akkor valószínű, hogy a turbinaházba is jutott, az olajhűtő pedig ott lakik, tehát a turbina jól teleszórja olajjal, majd porral. Máris kész a leszigetelt olajhűtő.

A burkolatok eltávolításával kezdtem a szétszerelést. Levettem a turbina házat, majd a hengerek burkolatát szépen sorban mindent. Előkerült az olajhűtő, sajnos nem verte tele a turbina olajjal és porral, úgyhogy kezdtem aggódni. Ha nem a hűtés hiánya az oka a melegedésnek, akkor meg kell barátkozni a gondolattal, hogy nagyobb a baj. Folytattam tovább a szétszerelést, lebontottam a dinamó talpát, AC-t, olajhűtőt, majd következtek a hengerfejek. Ennél a műveletnél ért az egyik legnagyobb meglepetés. Szelepdekni levételét követően elkezdtem lecsavarni a hengerfej csavarokat, mind a két oldalon egy-egy csavart kézzel sikerült letekernem a helyéről. Aki képben van a motorok szerkezeti felépítésével és működésével, az tudja, hogy a hengerfejeket előfeszített csavarokkal fogják oda a blokkhoz, meghatározott nyomatékkal kell húzni őket és a meghúzás sorrendje is számít. Ezek betartása mellett fog megfelelően tömíteni a hengerfej és deformálódni sem fog. Szóval mind két oldalon volt egy laza csavar. Leemeltem a hengerfejeket és elém tárult  az elégtelen tömítés okozta probléma, két henger is kifújt. A hengerek hűtőbordáin és a hengerfejeken ennek egyértelmű nyomai voltak. Mindemellett az egyes egységek leszerelésekor, számtalan helyen nem találkoztam tömítéssel, ott ahol lenni kellett volna. Nem csoda hogy mindenen vastagon állt az olaj. A hengerekbe belepillantva, tükör sima felülteket találtam, a honolás szinte teljes hiányát tapasztaltam, valamint benzines olaj állt bennül, elég nagy mennyiségben. Így már érthető volt, hogy kb. 4000 km alatt miért öntöttem 2 liter olajat a motorba, miközben a feltöltési mennyiség 2,5 liter, azaz olajat sem kell cserélni, mert szépen lassan megeszi és újat kap helyette. Olajpumpa fedél igazolta, hogy is ment el az olajnyomásból, kopott volt az is.

IMG_8611.jpg

Látható, az olajhűtő nem rittyós, a baj máshol van.

IMG_8612.jpg

Olajsár mindenhol 1.

IMG_8616.jpg
Olajsár mindenhol 2.

Már csak az maradt hátra, hogy széthúzzam a blokkot. Az Univerzum Legjobb Szerelője korábban azt tanácsolta, hogy ne húzzam szét, nincs akkora baj, utána csak a szopás van, vonalba kell fúrni a blokkot, új csapágyak, hézagolni kell a főtengelyt stb. . Azonban a kifújó hengerek, a tömítések hiánya és az általános látható gányolások miatt, úgy döntöttem széthúzom. Megbolondultam volna, ha összerakom és ugyan úgy ég a lámpa. Minden melegedést okozó dolgot kizártunk, csak a csapágyak lehetnek a ludasak. Ha az Univerzum Legjobb Szerelője ott van, biztos egyetért velem, korábban ő nem tudhatta, hogy miket találok a szétszereléskor.

Szépen lecsavartam a csavarokat és megpróbáltam széthúzni a blokkot. Nem sikerült, hosszas vizsgálódás után vettem észre, hogy olyan vastag az olajsár a blokkon, hogy elrejti a csavarokat. Miután sikerült minden, ilyen rejtett csavart felfedezni és lecsavarni, már nem is ellenkezett sokat a két blokk-fél és szétjött.

Félelmem beigazolódott, a csapágyak nem álltak a helyzet magaslatán, megtaláltuk az olajlámpa probléma okát. A főtengely-, vezérműtengely- és a hajtórúd-csapágyak is kopást mutattak. Na akkor egy jó GPS-nek megfelelően, újratervezés. Nem csak motor ki, pucolás, motor be lesz a program, hanem teljes motor felújítás. Ha már szétszedtük, akkor lehetőleg mindent tegyünk rendbe.

Feladatok:

-          alkatrészek tisztítása, elmosása

-          minden felmérése, mi kell új, mi marad

-          gépműhely felkutatása, aki vonalba fúr, főtengelyt köszörül, hengerfejet felújít

-          összeszerelés

-          visszaszerelés

Na ezekről lesz szó a következő bejegyzésekben.

IMG_8646.jpg

A laza csavarok eredménye 1.

IMG_8642.jpg

A laza csavarok eredménye 1.

IMG_8645.jpg

A hengereken is látszik a kifújás nyoma.


Levételkor sajnos az egyik hengernél a felső perem lerepedt. Így már biztos az új henger-dugattyú szett beszerzése. Ettől függetlenül cserélve lettek volna, ugyanis Bogár hengert nem szoktak megfúrni. Lehetséges, ugyan úgy mint a többi autónál, de nem gazdaságos. Mivel levehetők a hengerek egyszerűbb cserélni őket, így minden marad alapméreten, nem kell túlméretes dugattyúra vadászni. Jobb felső hengernél látható a sérülés.

 

IMG_8624.jpgIMG_8650.jpgIMG_8651.jpgIMG_8648.jpg

Főtengely csapágy

IMG_8652.jpg

Vezérműtengely csapágyak

IMG_8656.jpgIMG_8655.jpg

Hajtórúd csapágy

A bejegyzés trackback címe:

https://vw-bogar.blog.hu/api/trackback/id/tr194847886

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása