zsomle86 2012.09.27. 15:39

009. Megállt!

Eltelt három hónap az utolsó bejegyzés óta. Elsősorban időhiány okozta a dolgot, viszont épp betegszabadságomat töltöm itthon, úgyhogy most mindenre jut idő.

Esemény történt bőven az elmúlt hónapokban, sőt ma is, de ne szaladjunk a dolgok elébe. A gödöllői kirándulás márciusban volt, szóval ott ildomos folytatni.

Áprilisban volt egy gyertya csere, sikeresen kettő gyújtáskábelt el is szakítottam. Orvosoltam a problémát, most már ezt is tudom, hogy kell. A külső szigetelést és a belső habszerű szilikon részt le kell vágni a vezeték végéről. Ezek alatt található a vékony a vezető szál, jelen esetben üvegszál grafitos bevonattal. No, ezt a vezetőt visszahajtva bele dugjuk a saruba és kombinált fogóval rányomjuk a sarut. Mindezt megspórolhatjuk, ha nem hülyegyerek módjára rántjuk le a kábelt (én így tettem, eredmény a két szakadt kábel), hanem minél inkább a tövéhez benyúlva húzzuk le. A gyertyáig úgy sem tudunk benyúlni, mert hely nincs, de azért megoldható. Nem is értem minek írok ennyit egy gyertyacseréről…

A bejegyzés fő témája a munka ünnepe. Május 1-i hosszú hétvégén otthon voltunk Keszthelyen. Kedden délután bepakoltunk mindent és elindultunk vissza Pestre. Nem járok autópályán, azt a tempót úgy sem tudnám tartani és egyébként is élvezem az országúton való vezetést. A megszokott útvonal Keszthely - Tapolca – Veszprém – Székesfehérvár - Velencei-tó – Budapest. Tehát haladtunk felfelé. A veszprémi körgyűrűn pirosat kaptunk a szentkirályszabadjai kereszteződésnél. A lámpa váltott, elindultunk, a harmadik sebességet akarom váltani, amikor is kuplung be - váltás - kuplung ki – gáz, na itt jött a baj, mire gázt adtam volna már nem járt a motor. Itt egy kicsit emelkedik az út, belső sávban haladtunk, sűrű forgalom, lendület sem volt, hiszen lámpától indultunk. Nem tudom hogy, de sikerült elgurulni az út széléig.

Indítóztam, semmi, no akkor keressünk nyugodt helyszínt a gondolkodáshoz. Kedvesem gyorsan átült én meg elkezdtem tolni a kocsit. Szerencsére volt nagyjából 60-70 méterre egy mezőgazdasági út, oda begurultunk. Próbáltam nyugodt maradni, mondom, nagy baj nem lehet, az Univerzum Legjobb Szerelője mindig azt mondja, hogy minimális szerelés és mehet tovább. Na, mondom, akkor most sem lesz baj. Fel is hívtam, hogy hogy kezdjek bele a diagnosztizálásba. Motor forog, csak nem indul be, mi lehet a baj. Mi kell az égéshez: éghető anyag, oxigén és gyulladási hőmérséklet. Nálunk ez úgy realizálódik, hogy benzin (mint éghető anyag), levegő (mint oxigén) és szikra (mint gyulladási hőmérséklet). Valamelyik hibádzik, ezért nem indul. Levegő van, ezt kizárhatjuk az elején. Lehúztam a fő gyújtáskábelt és megkértem a Kedvesem, hogy indítózzon, ügyelve, hogy ne kúrjon meg az áram, ellenőriztem a szikrát. Volt rendesen. Akkor a benzin lesz a gond. Leszereltem a légszűrőt, ismét kértem a Kedvesem segítségét, indítózzon padlógázon, miközben én a karburátorba lesek, hogy ömlik-e bele a benzin. Nem igazán láttam benzint, de sötét is volt a motortérben, amikor is megállt mellettünk egy Volvo. Egy fiatal srác és a barátnője volt, kérdezték, hogy tudnak-e segíteni. Elmeséltem mi a helyzet, mire a srác (későbbiekben Balázs, hiszen így hívták) már hozta is a szerelő ládát a kocsiból. Történetesen autószerelő, szerencsénk volt? J

Lehúzta a benzin csövet és megkért, hogy hallgatózzak a tanksapkánál, hogy bugyborékol-e. Megfújta a csövet, a tankban szépen bugyogott a benzin. Akkor ez a rész kizárva. Ez azt jelenti, hogy benzinpumpához (későbbiekben AC-pumpa) eljut az anyag. Hogy miért AC azt az öreg Fincsi-bácsi elmesélte az egyetemen, de elfelejtettem. Következő lépésként leszerelte az AC-t. Hogy is működik. A főtengely egy fogaskeréken keresztül hajt egy bütykös tárcsaszerű dolgot. Ez a tárcsa a bütykének köszönhetően egy lökő rudat fel-le mozgat, a rúd pedig a pumpa membránját mozgatja. Az AC alsó és felső fele között található a membrán. A felső részen két szelep van, az egyiken keresztül érkezik a benzin a pumpába, amikor a membrán lefelé mozog, amikor felfelé akkor a szelep zár és a másik nyit, amin keresztül a karburátorba áramlik a benzin.

Fotó0220.jpgA bűnös. 17-es a lökőrúd; 8-as a membrán

Ellenőrizni a következőképpen tudjuk, a beömlő csonknak nyitni kell, ha belefújunk és zárni, ha megszívjuk, a kiömlő csonknak pedig szívásra nyitni és fújásra zárni. Balázs is ezt a metódust követte, megfújta a beömlő csonkot, nyitott, megszívta, zárt. Következett a kiömlő csonk, megszívta nyitott, megfújta, nem zárt. Hiba detektálva. Mi is történik akkor:

Membrán lefele mozdul, így szívó hatást fejt ki, beszívja a benzint a beömlő szelepen, miközben a kiömlő szelep zárva van. Membrán felfele mozdul, záródik a beömlő szelep, nyílik a kiömlő és a benzin megy a karbiba. És ez ismétlődik. Ezzel szemben nálunk szíváskor nem zárt vissza a kiömlő szelep, azaz a benzint – amit az előző ütemben benyomott a karbiba – szépen vissza is szívta az AC.

Na de hogy megyünk tovább?! Balázs kieszelte, hogy kiiktatva az AC-t, kell egy ejtő tartály, amiből benzint kap a karbi. Talált is egy literes palackot a kocsijában. Azt mondta, az jó lesz amíg a műhelyéhez érünk, ott van 10 literes kanna, arra kicseréljük, az jó lesz Pestig. Szívtunk benzint a flakonba, kifúrtuk a kupakját, beledugtunk egy darab benzincsövet, azt bevezettük a karbihoz és az egész rendszert fel MacGyver-szalagoztuk a hátsó ablakra. J Indítóztunk, beindult. Irány a műhely. Közben hívtam az Univerzum Legjobb Szerelőjét és elmeséltem neki, hogy mi a helyzet. Persze jól lecseszett, mert már többször mondta korábban: „Tartalék AC, elosztófedél, ékszíj és rotor mindig legyen nálad!”

Pár perc alatt ott is voltunk, mondanom sem kell érdekesen néztek a veszprémi körgyűrűn, mi lehet az ott az üvegre ragasztva. Megérkezve Balázs elkezdett kannát keresni, majd meggondolta magát és rájött, hogy vannak neki mindenféle Kis Polski, Wartburg AC-k elfekvőben, hátha! Nagy túrás kezdődött a műhelyben, mígnem lemászott a padlásról két Zsiguli AC-val a kezében. Szétcsavarta a Bogárét, hiszen csak felső rész volt rossz, és rápróbálta az egyiket. Sajnos nem jó, az 5 csavaros, a Bogáré 6. Jött a következő, hát bizony az 6 csavaros és a lyukosztás is stimmel. Körvonalazódott a megoldás! Bogár AC alsórész és membrán, Zsiguli AC felsőrész, gyorsan fel a motorra. Indítózás gyújtás nélkül, hogy a rendszer feltöltődjön benzinnel, majd indítózás rendesen. Hát nem beindult! Tökéletes lett. Rettenetes boldog voltam, hihetetlen szerencsénk volt, hogy pont arra járt a Balázs, és hogy ilyen önzetlen ember. Közben elbeszélgettünk autókról, motorokról, kiderült, hogy nagy MZ-fan, nekem is van egy ’72-es Trophy-m, szinte gyári állapotban (6200 km-rel). Nem tudtam, hogy háláljam meg neki a segítséget, végül megegyeztünk egy üveg finom otthoni barackpálinkában. J Telefonszámot cseréltünk, majd útnak indultunk. Sima volt az út Pestig, itt aztán vettem egy új AC-t és kicseréltem, az öszvér benzinpumpát pedig beraktam a szerszámos dobozomba az ékszíj és az elosztó fedél mellé, amelyek május 1 óta mindig az autóban vannak.

Képeket a végére hagyom, nem akartam közben lelőni a poént. Bele sem merek gondolni, hogy ha nem talál Zsiguli AC-t akkor egy 10 literes kannával az ablakon megyünk Pestig. Az lett volna csak az igazán szép.

Fotó0155.jpg

Közelről.

Fotó0153.jpg
Távolról.

Fotó0154.jpgHát nem szép?

Egy korábbi bejegyzés kommentjében kaptam kritikát a blogról. Nagyon örültem neki, mert ez azt jelenti, valaki olvassa. A kritika az volt, hogy még nem volt olyan bejegyzés amiben „horribilis indokolatlan mennyiségű” képpel bemutatom az autót. Jogos a kritika. Próbálom belátható időn belül pótolni a dolgot. Elsődleges ok, amiért eddig nem készült ilyen bejegyzés, hogy egész egyszerűen nincs sok kép az autóról és eszembe sem jutott csinálni. Megoldás, hát csinálni kell sok fényképet. Viszont annak most akadálya van. És hogy mi az, na, az majd a következő bejegyzésből kiderül.

A bejegyzés trackback címe:

https://vw-bogar.blog.hu/api/trackback/id/tr234806540

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Spike428 · www.spike428.ucoz.hu 2012.10.04. 12:31:27

No végre! Már kezdtem hiányolni a posztokat! :)
süti beállítások módosítása