zsomle86 2013.10.13. 12:49

019. Újra úton

Megritkultak a bejegyzések, bár sosem voltak gyakoriak. Az ok általában a lustaság, no de itt a friss írás! A motor visszakerült az autóba és be is indult, gondolhatnánk, hogy felhőtlen autózás következett ezek után…

 

Nyilván nem, de azért nem olyan rossz a helyzet. Mint korábban írtam, a Laci elindította az autót, viszont én csak hétvégén tudtam újra haza menni és újra birtokba venni kedvenc autómat. Szombaton (május valahányadikán) át is mentem Tapolcára, beültem a Bogárba és… Nem, nem indítottam el, először vissza kellett tekerni a km órát nullára. Laci meg is mondta, még egy ilyen idiótát nem látott, aki 9 hónapot vár az autójára és nem azzal kezdi, hogy beül is megy vele. Hát ilyen ez a pop szakma, mindent a maga idejében. Szóval kiműtöttem a műszerfalból a km órát és darabokra szedtem. Nem kis művelet ám a tekerés, sok használtautó nepper és egyéb egyedek, rengeteg időt pazarolhatnak ilyenre, hogy keveset futott, idős orvos tulajdonosú autókat tudjanak kínálni. Amik persze garázsban tartottak és nem dohányzók, mármint a tulajdonos.

Tehát szinte az utolsó csavarig szét kell szedni az órát, hogy vissza tudd tekerni. Szerencsémre nem sokkal a felújítás előtt fordult át 00000-ra (csak 100 ezerig mér), így kb. 2700 km-t kellett visszatekerni. Ez úgy negyed óra volt, képzelhetitek, ha mondjuk 50 ezernél áll az óra. Nem lehet a karaktereket egyenként tekerni, hanem szépen vissza kell pörgetni az összes km-et. Vagy úgy kellett volna nekem is, mint Ferris Bueller-éknek a Meglógtam a Ferrarival című filmben?

No, de végül visszatekertem, összeraktam és már semmi sem állt az indítás útjában. Felemelő érzés volt újra hallani a Bogaram hangját. Nem olyan volt mint vártam, de azért élveztem. Sajnos a kipufogó dob, amit az autóhoz kaptam, amikor vettem, egy kisipari utánzat. Belül teljesen üres és méretpontossága is hagy kívánnivalót maga után. Viszont teljesen új, ami meg rajta volt az szétrohadt, így felkerült az új. Kicsit hangos lett tőle az autó és nem ciripel olyan szépen. Már beszéltem Baditz Úrral (BugBox, Bakáts tér) a dologról, azt mondta ismeri a terméket, 2 év alatt úgyis lerohad róla, szóval ne aggódjak :) és akkor le lehet cserélni eredetire. Megtaláltam neten, 12 ezer forint, a gyári minőségű pedig 28 ezer, tetemes az eltérés, de emészthető és szerintem meg is éri. Na de majd két év múlva.

Szóval újra járt a motor, nagyjából belőttük a gyújtást és már indulhattam is első utunkra. Kifordultam a műhelytől és mi volt az első autó ami szembe jött, egy késő 70-es évekbeli Bogár Cabrio. Majd jött egy Citroen DS, egy Bugatti a 30-as évekből, valamiféle Historic futam zajlott épp a környéken. Tojásokon lépkedve mentem pár km-t, majd vissza a műhelybe.

Az ezt követő időszakban nagyon finoman vezetve használtam az autót. Felhoztam Pestre, az Univerzum Legjobb Szerelője elvégezte a finombeállításokat. Sajnos azt tapasztaltam, hogy bizonyos állapotokban csörög a motor, nem csapágy hang, hanem az égés nem megfelelő, azaz detonációs. Azt hiszem a jelenségről már írtam korábban, hogy mi is ez. No, ennek megszüntetése érdekében próbáltuk a gyújtást jól belőni, de nem sikerült tökéletesre. A megoldást a magasabb oktánszámú benzinben láttuk, azaz 98-ast tankoltam. Segített a dolgon és a gyújtást is sikerült hozzálőni az emelt oktánszámhoz. Ugyebár kompresszió viszony növelés történt a motoron, viszont a 95-nek is bírnia kellene a magasabb kompressziót. Hogy miért nem bírja, még nem teljesen derült ki. Később viszontt világossá vált, számos dolog hozzájárult a kopogásos égéshez.

Az első olajcserét 686 km-nél ejtettem meg, megnyugodva tapasztaltam, hogy semmi olyan nem volt az olajban, ami miatt aggódnom kellene. A procedúrát megismételtem 1894 km-nél is, jelenleg 2200 van a motorban, a következő csere 3-3500 körül következik. Elengedhetetlen, hogy az új motornál kellően sokszor cseréljünk olajat. Nyers fém felületek dolgoznak egymáson, a felületek mikro profilja a bejáratás során kopik össze és a kopásterméket el kell távolítani a motorból. nincs értelme ezen spórolni, kb. 4 ezer forintból beszerezhető a 2,5 liter olaj, MOL Botond 20w50-est használok. Persze lehetne ennél sokkal drágább, de ki tudja mennyivel jobb olajat használni. 20w50-ből egyébként nincs nagy választék. Tapasztalat hiányában, csak az Univerzum Legjobb Szerelőjére támaszkodhatok, ha azt mondja nekem, hogy jó ez az olaj, akkor elhiszem. Ha neki nem volt problémája vele, akkor vélhetően nekem sem lesz.

Tehát összeállt a motor, visszakerült az autóba és én pedig belefogtam a bejáratásba.

 

Közben eljött az augusztus és szokásos nyári szabadságunkra haza utaztunk Keszthelyre. Előtte viszont elbogaraztunk nyaralás címszó alatt Dobogókőre. Az egyik legnehezebb éjszakám volt az ott töltött első éjszaka.

P8130064.JPG

Itt már minden rendben volt

A bejáratás miatt, nem szabad magas fordulaton kínozni a motort, viszont Dobogókő hegytetőn lakik, oda fel kell menni valahogy. Na, ez okozta a problémát, finoman próbáltam hajtani, kis gázon, kis fordulaton, a nyár talán legmelegebb hétvégéjén, de az emelkedő az emelkedő. Nem sokkal a vége előtt éreztem, hogy fogy az erő az autóból. Felsejlett bennem egy történet, amit az Univerzum Legjobb Szerelője mesélt nekem kb. egy héttel a történtek előtt. Amikor is egy T2-es busz motorját építette újjá. A kuncsaft eljött az autójáért és elvitte haza egy észak magyarországi városba. Elmagyarázták neki, hogy 0 km-es a motor, kis fordulat és max. 70 km/h, majd ezt fokozatosan lehet emelni 3500 km-ig, utána bejáratottnak tekinthető. No, az M3-on hazafelé, sikerült széthajtani a friss motort, miután kétszer elment az ereje, még hegynek felfelé is kapott kicsit. Az eredmény megolvadt dugattyú. Ezért fontos a kíméletes bejáratás.

Szóval ez jutott eszembe 1 km-re Dobogókőtől, hogy kinyírtam az új motorom. Félre is álltam és vártam, hogy kihűljön, majd megtettük a maradék 1 km-et és beálltam a panzió parkolójába. Este vizionáltam egy garnitúra új hengert és dugattyút. Másnap el akartam indítani, de nem sikerült, 3 próbálkozásból egyszer sem sikerült, csak fordult kettőt és megállt. Felhívtam az Univerzum Legjobb Szerelőjét és elmeséltem neki, hogy mi történt. Nem zárta ki a legrosszabb lehetőséget sem, de megnyugtatott, hogy azért ennél többet kibír a motor. Feltehetőleg túlmelegedett és elkezdett szorulni, de jól tettem, hogy megálltam és hagytam hűlni, mert így nem lehet baja. Akkor van gond, ha megszorulni készülő motort még meghajtják. Pannonia, MZ tulajdonosok ismerhetik a problémát. Azt mondta, hogy nézzem meg, hogy kap-e benzint, mert ha meg is olvadt a dugattyú, attól még be kéne indulnia, csak 3 hengerezne, és irdatlan kartergáza lenne. Lementem a parkolóba és elkezdtem szétszedni a benzin rendszert, közben az étterem teraszáról a vendégek engem néztek, hogy mit csinálok. Nem tapasztaltam problémát ezért összeraktam és megpróbáltam elindítani, simán indult és nem 3 hengerezett. Mentem vele egy kört és minden sima volt. Nagyon rosszul indult, de jól sikerült végül a nyaralás.

A probléma a túlmelegedés volt, az viszont, hogy miért nem indult, csak később derült ki.

 

Eltelt a szabadság és visszajöttünk Pestre a Bogárral. Vasárnap este letettem a garázsban, majd csak csütörtökön akartam újra menni vele, amikor is nem indult el. Forgatta a motort az indító, de semmi pöffenés. Megnézetem a szikrát, az volt, benzin is, mégsem indult. Az Univerzum Legjobb Szerelője mondta, hogy nézzem át a megszakító, rotor, gyújtásfedél, AC pumpa, karburátor vonulatot, más nem lehet a rossz. A megszakító 2 hónapos így az tuti jó, a többit megnéztem, minden jó volt. mivel voltak alapjárat problémák és a nyár végére ezek elhatalmasodtak, gondoltam a karbi a rossz. Így hát kiszereltem, és darabokra szedtem. Mindent átmostam és kifúvattam nagy nyomású levegővel, majd új tömítésekkel és membránokkal összeraktam. Mondanom sem kell, hogy nem indult továbbra sem. Egy hónap telt el a korábban említett csütörtök óta, nem tudtam foglalkozni vele, mindig csak egy egy este elugrottam a garázshoz, de bármit csináltam nem változott a helyzet.

Majd amikor már semmi sem jutott eszembe, megnéztem a megszakítót. Ugye ezzel kezdte az Univerzum Legjobb Szerelője, hogy nézzem meg ezt is, én meg nem tettem meg, mivel tök új volt. Természetesen ott volt a baj. Amikor kicseréltük nyár elején, elfeledkeztünk arról, hogy egy csepp szírt tegyünk a gyújtáselosztó tengelyére, mert az kenni a megszakító kis bakelit darabját, ami a megszakítót emelgeti. Szóval nem tettünk rá zsírt, így szépen elkopott a bakelit és nem volt megszakító hézag. Mondanom sem kell, 2 perc beállítani a hézagot 0,4 mm-re és természetesen simán indult az autó. Egy hónapig állt ezért a 2 percért. Amatőr, de megtanultam, hogy azért mert valami új, még nem biztos, hogy jó is!

Viszont legalább a karbi teljesen megújult és nincs alapjárat probléma szépen hozzálőttük a gyújtást, visszavettük az alapjárati keverék mennyiségét, olyan finom autózható a jármű, hogy csuda, veszi a fordulatot, nem rángat akár 40-nel 4.-ben lehet vele csorogni.

IMAG1484.jpgIMAG1485.jpgIMAG1486.jpgIMAG1487.jpgSzétszerelés közben, után...

Szóval a döglődő megszakító miatt nem indult Dobogókőn és amikor buzeráltam gyújtást akkor sikerült úgy hozzányúlnom, tudat alatt, hogy még egy darab jó volt, nem sokkal ez után adta meg magát végleg.

Ja és a csörgés, a karbi nagyon fos állapotban volt, az alapjárati fúvóka teljesen el volt tömődve, nem csoda, hogy fél gázon kellett állni, hogy életben maradjon a motor és ne álljon le. Nagyon megy már a ballábas fékezés meg a jobblábas gáz fék egyszerre. A többi csatorna és fúvóka sem állta a helyzet magaslatán, azaz amikor finoman gázt adtam több levegő jutott a motorba, de benzin nem, így elszegényedett a keverék es ezért csörgött a motor. Ha padlóztam, akkor jóval több benzin jutott bele így akkor nem csörgött. Ezt csak azért írom, hogy visszautaljak a korábban írtakra, miszerint később derült ki a csörgés oka.

Itt tartunk most, szépen megy, jól autózható a Bogár.

Folyt. köv., egyszer biztos. :)

A bejegyzés trackback címe:

https://vw-bogar.blog.hu/api/trackback/id/tr645565990

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása